Verslavingsproblematiek
We bieden u(w werknemers) advies en ondersteuning bij de verslavingen zoals alcohol, tabak en drugs. Onze specialisatie beperkt zich op dit moment to deze drie categorieën.
We verzorgen de cursussen en kennisbijeenkomsten voor de internationale medewerkers om ze te leren om te gaan met de verslavingen die ze ”mee in de rugzak” uit het land van herkomst genomen hebben. We bieden tevens hulpmiddelen om me de verslaving te stoppen, althans te proberen te stoppen. Onze professionals spreken de taal van de werknemer en kunnen, dan wel met elkaar samenwerkend, ervoor zorgen dat de aan de verslaving verloren (werk)tijd- en geld een andere bestemming krijgt…
Huiselijk geweld
Familiewaarden zijn belangrijk in Polen, dus knijpt de regering bij huiselijk geweld een oogje dicht. Nee, het is geen 1 april grap maar een feit. U kunt zich niet voorstellen wat er zich allemaal afspeelt of kan afspelen bij een van uw werknemers. Hier, in Nederland. Op uw woonlocatie ook nog. De vrouwen die vaak een slachtoffer worden of jarenlang slachtoffer zíjn van huiselijk geweld. De verhoudingen vrouw/man en de waarde van een vrouw in de traditionele opvoeding in de landen zoals Polen, Hongarije, Bulgarije en Roemenië ligt heel anders. Helaas. Huiselijk geweld is ook het geweld dat plaats vindt tussen de vreemde maar wel in dezelfde woning wonende mensen; heeft u hier ooit eens bij stil gestaan? …
Dit moét stoppen, de mensen (niet alleen vrouwen) die met huiselijk geweld te maken hebben presenteren niet goed, zijn bang, schamen zich en voelen zich aangekeken. Deze mensen worden in eigen gemeenschap vaak buitengesloten, een vicieuze cirkel dus!
Merkt u dat een van uw werknemers te maken heeft (kan hebben) met huiselijk geweld? Bel ons a.u.b.!
Onze professionals weten het gesprek op de juiste wijze aan te gaan en mensen bewust te maken van de normen en waarden anno vandaag, in dit land, in uw organisatie.
We spreken de taal van de werknemer en kennen de cultuur. Zo nodig schakelen we onze (be)trouw(bar)e tolken in.
Deze dienst is op dit moment mogelijk in het Pools, Roemeens, Hongaars, Bulgaars en Engels.
Relatieproblemen
We zijn géén relatietherapeuten. We hebben wél mensen kennis, spreken de taal, kennen de cultuur en begrijpen uw werknemer die (vaak op afstand), letterlijk en figuurlijk op afstand tussen Nederland en het land van herkomst de scheiding of relatieproblemen mee moet maken. Kinderen en familieleden die hieronder lijden, een hoop zaken die op afstand geregeld moet worden, emotie die plek moet krijgen. Dit alles ”tussen de werkzaamheden door”. De werkzaamheden die vaak langer duren dan bij een Nederlandse collega, vaak ook in het weekend. Een situatie die niet makkelijk te bepraten is na het werk, ”thuis”, met vreemde mensen. Een grote kans dat uw werknemer gedwongen wordt tot het nemen van een besluit wat niet voordelig uitpakt binnen uw organisatie…
We willen u(w werknemer) hierin ondersteunen en hem/haar helpen om deze periode zo goed mogelijk te (blijven) combineren met de werkzaamheden. Zodat uw werknemer niet alleen blijft werken maar ook goed blijft functioneren!
We werken met ervaren professionals die spreken in 4 talen: Pools, Roemeens, Engels en Nederlands. Vaak is een uurtje gesprek al voldoende. En het feit dat ze iemand kunnen bellen geeft een veilig, fijn gevoel. Het gevoel dat ú uw werknemer aangeboden hebt. Daar zal diegene voor altijd dankbaar zijn…
Niet verwerkt trauma
Symptomen van trauma
- Stress: Een continu gevoel van geprikkeldheid en stress zijn veel voorkomende klachten na een trauma
- Angstklachten: Medewerker wordt angstig en is bang voor het gevaar dat er eigenlijk niet meer is
- Herbeleven: Mogelijk speelt de heftige gebeurtenis zich keer op keer opnieuw af
- Nachtmerries: Ook in ’s nachts kan medewerker de gebeurtenis herbeleven in de vorm van nachtmerries, het gevolg hiervan is slecht functioneren
- Vermijdingsgedrag: Men vermijdt de plek waar de gebeurtenis uit het verleden plaatsvond, of bepaalde personen die ermee te maken hebben. Maar ook voorwerpen bijvoorbeeld of mensen die er op lijken! Men vermijdt uit angst om herinnerd te worden aan de gebeurtenis. Of om opnieuw angstig te worden.
- Isolement: Medewerker kan in een isolement raken als gevolg van een trauma met als gevolg dat de gevoelens van eenzaamheid ervaart
- Grip verliezen: Medewerker heeft het gevoel de grip op het leven te verliezen.
- Negatieve gedachten: Mogelijk krijgt uw medewerker last van depressieve gevoelend en een minder goede stemming.
- Een gejaagd en waakzaam gevoel: Medewerker heeft het gevoel dat diegene continu aan staat. Diegene is de hele tijd in staat van paraatheid. Voortdurend angstig en alert voor het gevaar, dat er meestal niet meer is. Er is eigenlijk geen reden tot deze gejaagdheid.
- Schrikken of paniek: Overdreven schrikreacties komen voor. En mogelijk is er sprake van paniekaanvallen.
- Slechte concentratie
- Woedeaanvallen: Het kan zijn dat medewerker last hebt van woede aanvallen, boosheid of arrogant gedrag dat u eigenlijk helemaal niet van uw medewerker gewend bent.
Al bij al: what You see is NOT what You get!
Jola is helaas de ”ervaringskundige” en heeft een bijzondere manier ontwikkeld waardoor de medewerker, in de bosomgeving, binnen een korte periode weermtot zich zelf weet te komen! Een begeleiding die, zo mentaal, zo lichamelijk als heel intensief wordt ervaren maar de uitkomsten ervan goud waard zijn! Dit wordt bewezen door een tal in de afgelopen 3 jaar begeleidde (Poolse en Nederlandse) medewerkers maar ook hun werkgevers. Dankbaarheid en een goed gevoel van een mens is de mooiste beloning die er is.
Mentale klachten
Spreekt uw medewerker niet de taal die u of uw gespecialiseerde collega spreekt? Komt uw werknemer uit een ander land (lees: andere cultuur) waar hiërarchie en respect naar de ”baas” het vertellen over de persoonlijke situatie en privé problemen ”verbieden”?
Dan heeft u een uitdaging. En binnenkort waarschijnlijk een medewerker in de z.g.n. ziektewet.
Schakel ons tijdig in! Onze professionals kunnen uw (internationale) collega te woord staan en zonodig doorverwijzen naar de juiste hulpinstantie, in Nederland of het land van herkomst, via teams. Dit netwerk hébben we en dit netwerk bieden we u en uw werknemers aan. Zodat u zich bezig kan houden met úw werk. Wij met ons eigen.
Herkent u bij uw werknemer de onderstaande symptomen?
- is al enige tijd somber
- beleeft minder plezier in het leven dan normaal
- ziet er niet uitgeslapen uit of komt (opeens vaker) te laat naar het werk
- is moe en alles lijkt meer energie te kosten dan voorheen
- is prikkelbaar of reageert juist traag
- heeft schuldgevoelens en voelt zich waardeloos
- kan zich slecht concentreren en bent besluiteloos
- piekert veel
Bel ons, onze specialisten zijn u graag van dienst en bieden hulp in 4 talen aan: Pools, Roemeens, Nederlands en Engels.
Zie meer mogelijkheden op onze pagina SVO.
Eenzaamheid
Laten we hopen dat dit niemand van ons overkomt: zich eenzaam voelen!
Stel dat u naar het buitenland gaat, daar werkt, moe naar huis komt en in het weekend opeens geconfronteerd wordt door de stilte, leegte en vreemde mensen om u heen. Het is niet altijd de keuze van de mensen om op deze manier zo te (moeten) leven. Toch is dit de werkelijkheid! Zeker als de taalbarrière een rol speelt.
Eenzame mensen voelen zich niet goed, ze verzuimen vaker, hebben grotere kans op een langdurige uitval! Hier moet er een einde aan komen, vinden we! Daarom bieden we hulp voor uw medewerkers, in hun eigen taal. Merkt u iets aan uw collega maar denkt u dat diegene niet wil praten? Bijvoorbeeld vanwege de hiërarchie of schaamte? Schakel óns in. Ons lukt dat wél! We spreken de taal en begrijpen de cultuur. We kunnen de juiste vragen stellen en de positieve kant van het leven en werken in Nederland laten zien. Zodat u uw waardevolle werknemer niet kwijt hoeft te raken en zich met uw eigen taken bezig kan houden!
Ernstige ziekte (van een dierbare)
Ingrijpende gebeurtenis zoals (ernstige) ziekte leidt tot stress. Als uw Poolse, Roemeense, Hongaarse of Bulgaarse collega ziek wordt, aan een ernstige ziekte lijdt, functioneert uw medewerker niet (goed). Ditzelfde geldt wanneer de partner, een van de ouders of kinderen op afstand, in het land van herkomst ziek is. Het is vrij logisch dat het erg lastig is om de ziekte op afstand mee te maken. U kunt deze situatie veranderen en uw internationale collega hulp bieden! Deze werknemers hebben hier in Nederland geen sociaal vangnet, zoals de Nederlandse collega’s dat wél hebben. Een gesprek met een bevriende buurvrouw, een neef of een biertje in de kroeg behoort helaas niét tot de mogelijkheden om de emotie van zich af te kunnen praten. Mensen kroppen op, voelen zich machteloos en lijden, vaak onzichtbaar. Hierdoor merkt u dat de waardevolle medewerker niet goed meer functioneert. Dit kost u en uw overige collega’s onnodige stress en vaak ook geld.
U kunt niet van diegene verwachten dat hij / zij er 100% goed functioneert, zoals u dat van diegene gewend bent. Dit is niet eerlijk. En niet menselijk. Mensen vallen uit (of aan…), veranderen van gedrag op de werkvloer, zijn bezig met iets anders in het hoofd dan de door u opgedragen taken. Ze worden zelfs als prikkelig of agressief ervaren. Voorkom onnodige rompslomp op de werkvloer door hulp in te schakelen om uw waardevolle medewerker op te vangen! Vaak is er een uur gesprek al meer dan voldoende! Dan voelt men zich gehoord en geholpen. Gewaardeerd dus (conform onze cultuur). Al bij al: enorme toegevoegde waarde voor uw werknemer, zijn / haar team en u als werkgever.
We werken met de opgeleide en ervaren professionals die de medewerkers begeleiden bij ziekte, van hunzelf of van hun dierbaren. Dat doen we vaak buiten (uw bedrijf), in de natuur omdat we ervaren dat de natuur en de beweging helpend zijn. We gaan op zoek naar een nieuwe balans tussen kwetsbaarheid en kracht en tussen het verlies en de werkzaamheden doe gewoon door moeten, hoe pijnlijk en overbodig het kan lijken, althans, in de ogen van uw medewerker dan…
We spreken de taal van de werknemer en kennen de cultuur. Zo nodig schakelen we onze (be)trouw(bar)e tolken in.
Deze dienst is op dit moment mogelijk in het Pools, Roemeens, Bulgaars en Engels.
Externe vertrouwenspersoon
Een sociaal veilige werkomgeving is voor steeds meer organisatie een belangrijk onderwerp. Een actief beleid dat gericht is op een sociaal veilige en aangename werksfeer biedt veel voordelen, zoals meer werkplezier, hogere productiviteit, lager ziekteverzuim en minder personeelskosten. Een onmisbaar onderdeel binnen dit beleid is de vertrouwenspersoon.
Met een vertrouwenspersoon creëert de organisatie een plek waar medewerkers veilig en anoniem hun verhaal kunnen doen wanneer zij te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen.
Wat doet de externe vertrouwenspersoon?
- het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
- het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
- het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
- het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
- het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
- het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- het registreren van gevallen van ongewenst gedrag;
- een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers.
- Er is een geheimhoudingsplicht.
Voordelen externe vertrouwenspersoon:
- De persoon heeft direct een onafhankelijke positie in de organisatie en heeft daardoor makkelijker een objectieve houding.
- Er is meer afstand naar de organisatie, waardoor medewerkers eerder naar de vertrouwenspersoon toestappen.
- De vertrouwenspersoon heeft ruime ervaring en is wellicht ook bekend met andere rollen, zoals mediator, coach etc.
- Bij afwezigheid kan er eenvoudiger voor een vervanger worden gezorgd.
- Keuze wanneer er behoefte is aan een extra mannelijke, of vrouwelijke vertrouwenspersoon.
- Bij meerdere vestigingen kan met één overeenkomst de vertrouwenspersoon dekking worden geregeld.
- Geen kosten voor opleiding en bijscholing.
Onze vertrouwenspersonen spreken vloeiend Nederlands, Engels en Pools en zijn gecertificeerd en aangesloten bij de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen. We werken via de telefoon, teams en op een (externe) locatie, aangegeven door de melder.
Ongewenste omgangsvormen
Handelingen van een groep of van een individu, gericht tegen een persoon die deze handelingen als bedreigend, vernederend of intimiderend ervaart. Het is een vorm van Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA).
Wat valt er onder ongewenste omgangsvormen?
- Pesten
- Agressie en Geweld
- (Seksuele) Intimidatie
- Discriminatie
- Werkdruk
- Werkstress
Waarom aandacht voor ongewenste omgangsvormen?
Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer kunnen stress veroorzaken en leiden tot psychische en/of fysieke klachten bij de direct betrokkene(n), soms met (langdurige) uitval tot gevolg.
Een sociaal en veilig werkklimaat:
- draagt bij aan een betere sfeer binnen de organisatie
- draagt bij aan een betere kwaliteit van het werk
- kan een positief effect hebben op de productiviteit van werknemers
- leidt tot minder psychische en fysieke klachten
Daarom is het van belang dat werkgevers én werknemers aandacht hebben voor een sociaal veilig werkklimaat en zich samen inzetten om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer te voorkomen en te bestrijden.
Een gedragscode (on)gewenste omgangsvormen beschrijft het gedrag dat in de organisatie als gewenst (de positieve benadering) of juist als ongewenst (de negatieve benadering) wordt gezien. In de gedragscode kunnen geen allesomvattende definities worden gegeven van ongewenst gedrag, omdat het gaat om omgangsvormen die als ongewenst worden ervaren.
Hoe de ontvanger het gedrag beleeft, bepaalt dus of er sprake is van ongewenst gedrag. Ook staat in de gedragscode beschreven wat werknemers kunnen doen wanneer ze te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen.
Wat zegt de wet?
De Arbowet verplicht werkgevers beleid te voeren inzake het tegengaan of beperken van psychosociale arbeidsbelasting (PSA), zowel gericht op preventie als op de afhandeling van klachten (Artikel 3 lid 2 Arbowet). Deze Handreiking is gericht op interne (on)gewenste omgangsvormen.
We helpen u graag met het opzetten van het beleid, het organiseren van de kennis. bijeenkomsten voor ue personeel en er voor te zorgen dat uw organisatie een sociaal veilige organisatie wordt!