Omgaan met agressie
Agressie in ow organisatie? Ja, het kan zeker voorkomen. U werkt met veel verschillende culturen en hebt dan indirect te maken met allerlei normen en waarden.
Het vermogen om om te gaan met agressie vindt zijn oorsprong in wat je daarover van huis uit hebt meegekregen.
Kon je vader ineens heel boos uit de hoek komen? Werd er met deuren geslagen? Hadden je ouders vaak ruzie? Of werd er juist (letterlijk) van weggelopen? En – wat er ook mee te maken heeft – hoe gingen jouw ouders met jou om als het gaat om agressie? Werden ze boos op jou als je iets niet deed zoals zij dat wilden, of werd je juist genegeerd?
Agressie klinkt als iets luidruchtigs en aanwezig, maar het kan (juist) ook heel bedekt zijn.
Weinig mensen hebben van huis uit geleerd om daar goed mee om te gaan. Maar als jij niet op een gezonde manier om kunt gaan met agressie, zet zich dat vast in jouw lichaam.
Om uw medewerkers te leren om te gaan met de agressie en ervoor te zorgen dat u een veilige werkvloer hebt gebruiken we allerlei modellen en technieken die we ik de interactieve oefeningen uitleggen.
Wilt u de agressie stoppen óf het voorkomen? …
(Team) gesprek
Een goed, open gesprek is altijd dé weg naar het succes!
Soms is zo’n gesprek niet vanzelfsprekend, soms niet makkelijk.
Werkt u in een multicultureel team en wilt u een goed gesprek of een overleg dat begeleidt wordt door een ervaren externe persoon? We zijn u graag van dienst!
Mediation
Een arbeidsconflict kent alleen maar verliezers. Zo’n conflict kost veel energie, tijd en geld. Voor alle partijen.
Een mediator is een neutrale bemiddelaar, die onpartijdig en professioneel de arbeidsmediation gesprekken aangaat.
Onze arbeidsmediators zijn altijd bezig met het zoeken naar een oplossing van het conflict, dit doen we in 4 talen: Pools, Engels, Nederlands en Duits. Hiernaast bieden we de mogelijkheid om samen te werken tussen uw medewerker(s), de mediator en een van onze (be)trouw(bar)e tolken. Onze mediators zijn opgeleid en opgenomen in het register Mediators Federatie in Nederland.
Een gemiddeld traject duurt 6 weken en kent een aantal gezamenlijke bijeenkomsten. Uiteraard wordt er bij elk arbeidsconflict een op maat voorstel gedaan. Dit op basis van de informatie die u bij ons aanlevert.
Tevens kunt u gebruikmaken. van het advies van onze mediators. U kunt onze professionals inzetten vanaf 1 uur, op elk moment dat het nodig zou zijn.
Escalatie werknemer – leidinggevende
Wanneer een incident toeslaat, is het beste scenario dat u de betrokkenen werknemers het probleem zelf laat oplossen. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo: waar conflict is, is er ook emotie aanwezig. De werknemers willen vaak niet met hun leidinggevende in gesprek te gaan en kiezen de makkelijkere weg: ontslag indienen of een ziekmelding! Ondertussen lijdt het hele team eronder en weet u, als werkgever weet vaak niet hoe u de lastige situatie kan beëindigen.
Een grote kans dat het uiteindelijk escaleert! Verbale of zelfs fysieke agressie zijn hier de meeste bekende vormen van. Het vervolg het verzuim of met andere woorden: extra probleem én extra kosten voor u als werkgever! Vaak wordt er verwacht dat de leidinggevende een voorbeeldfunctie neemt en het conflict uit de weg gaat. In de echte wereld ziet het er helaas iets anders uit: leidinggevende is ook een mens en het voorafgaande, vaak langdurige conflict on onenigheid is meestal niet binnen dezelfde afdeling op te lossen. Althans niet zonder dit onopvallend te doen of zonder de overige medewerkers (onbewust) bij te betrekken.
Indien u met de werknemers uit verschillende landen (en dus culturen!) werkt, heeft u een grote kans dat men de emoties opkropt, vanuit de hiërarchie die in het land van herkomst aangeleerd is niet met u praat en vanuit de geleerde normen en waarden anders reageert dan u dit graag zou willen. Om te denken dat u uw buitenlandse collega ook zelf kan helpen is een halfillusie: we denken anders, werken anders en letten op de andere dingen. De Nederlandse (goed bedoelde!) aanpak werkt meestal … averechts!
Escalatie werknemer – werknemer
Wanneer een incident toeslaat, is het beste scenario dat u de betrokkenen werknemers het probleem zelf laat oplossen. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo: waar conflict is, is er ook emotie aanwezig. Daarom heeft elke organisatie met meer dan twee medewerkers een plan en beleid nodig voor escalatie van incidenten.
Zou u dit (nog) niet hebben of zou uw beleid niet de juiste resultaten bereiken, heeft u een grote kans dat het uiteindelijk escaleert! Verbale of zelfs fysieke agressie zijn hier de meeste bekende vormen van. Het vervolg het verzuim of met andere woorden: extra probleem én extra kosten voor u als werkgever!
Indien u met de werknemers uit verschillende landen (en dus culturen!) werkt, heeft u een grote kans dat men de emoties opkropt, vanuit de hiërarchie die in het land van herkomst aangeleerd is niet met u praat en vanuit de geleerde normen en waarden anders reageert dan u dit graag zou willen. Om te denken dat u uw buitenlandse collega ook zelf kan helpen is een halfillusie: we denken anders, werken anders en letten op de andere dingen. De Nederlandse (goed bedoelde!) aanpak werkt meestal … averechts!
Langdurig conflict
Bij uit de hand lopende arbeidsconflicten bestaat er een grote kans dat een van de medewerkers zich ziek meldt.
Niet om onder het conflict uit de weg te gaan maar omdat er daadwerkelijk lichamelijke klachten bij komen, zoals concentratieverlies, hoge bloeddruk, hoofdpijn, hartkloppingen. Klachten die erg lijken op overspannenheid of burn-out maar die te wijten zijn aan de spanning die het conflict met zich meebrengt. Mensen slapen niet (goed), partners thuis en/of vrienden adviseren om uit de buurt van het conflict te blijven: thuis dus.
Indien u met de werknemers uit verschillende landen (en dus culturen!) werkt, heeft u een grote kans dat men de emoties opkropt, vanuit de hiërarchie die in het land van herkomst aangeleerd is niet met u praat en vanuit de geleerde normen en waarden anders reageert dan u dit graag zou willen. Om te denken dat u uw buitenlandse collega ook zelf kan helpen is een halfillusie: we denken anders, werken anders en letten op de andere dingen. De Nederlandse (goed bedoelde!) aanpak werkt meestal alleenbaar averechts.
Multicultureel bedrijfsfeest
Statafels. Hollandse hapjes. Bier. DJ. Jeans aan en gaan… U hebt het helemaal voorbereid, een hoop werk ingezet, tot de puntjes verzorgd en heeeel veel geld voor betaald! Uw bedrijfsfeest kan beginnen. Gefeliciteerd!
Maar helaas… Hieronder begrijpen uw internationale werknemers alles behalve het (bedrijfs)feest! Ze schrijven zich dan wel in en durven niet nee tegen u te zeggen omdat het onbeleefd is, in hun cultuur dan.
Ze komen, ze gaan, ze eten niets en achteraf zeggen ze ook nog dat het een verschrikkelijk of belachelijk feest was… Wat een feest!… NOT!
Het is normaal dat u de tradities en de behoeftes niet altijd kent. Dat hoeft ook niet; men is in Nederland en moet zich aanpassen, vinden we. Toch is het fijn en collegiaal om ”voor iedereen een beetje” te doen. Voor de Nederlander én de collega uit een ander land.
Hoe? We komen u heel graag helpen! denken, organiseren, opstellen, eten uit het land van uw medewerkers verzorgen, noem maar op! Wij garanderen dat uw (bedrijfs)feest of uw multicultureel event meer dan geslaagd is!
En ook nog niet onbelangrijk: het kost vaak veel minder dan een Hollands feestje…
Vul ons contactformulier in, dan nemen wij vrijblijvend contact met u op.
Tolkdiensten
Werkgevers hebben steeds meer te maken met anderstaligen zoals arbeidsmigranten of gesprekspartners uit diverse landen. Bij arbeidsrelatie, conflict, verzuim en probleem situaties is de taalbarrière vaak een probleem en staat het goede communicatie in de weg. Evenveel tijdens de bedrijfsfeesten, besprekingen of het maken van de toekomstplannen.
Een tolk is iemand die mondeling teksten vertaalt. Een vertaler is iemand die schriftelijk teksten vertaalt. Dit gezegd hebbende, veel van onze klanten halen deze diensten nog steeds door elkaar. Hierdoor ontstaat er een verwarring waardoor we wel eens niet de juiste specialist inplannen en is al de tijd en werk voor niets.
De inzet van een tolk zorgt voor duidelijkheid en wederzijds begrip zodat de arbeidsdeskundige het arbeidsdeskundig onderzoek op een effectieve manier kan uitvoeren.
In het geval van vertaalwerkzaamheden (van teksten of andere schriftelijke uitingen) bepaalt u zelf op welke wijze u de tekst wilt aanleveren en terugontvangen. Dat kan per e-mail of per post (vaak aangetekend). Bij beëdigde vertalingen is een extra garantie vereist dat het document naar waarheid is vertaald. De nauwkeurigheid van de vertaling wordt bevestigd met de handtekening, stempels en verklaring van de vertaler. Beëdigde vertalingen worden altijd op papier geleverd en desnoods per aangetekende post naar u toegezonden. De verzendkosten komen voor rekening van de opdrachtgever.
Bij spoedopdrachten of opdrachten die buiten de reguliere kantoortijden verricht dienen te worden, wordt een extra toeslag in rekening gebracht.
Team scan en team building
Personeelstrainer kan uw bedrijf ondersteunen bij het versterken van teams door middel van team scans en teambuilding activiteiten. Hier zijn een aantal dingen wat Personeelstrainer kan bieden op dit gebied:
- Team Scan: Personeelstrainer kan een uitgebreide team scan uitvoeren om de huidige staat van samenwerking, communicatie, en teamdynamiek te beoordelen.
- Gerichte Team Building Activiteiten: Gebaseerd op de resultaten van de team scan, kan Personeelstrainer op maat gemaakte teambuilding activiteiten ontwerpen die specifiek gericht zijn op het verbeteren van de gebieden waar uw team verbetering nodig heeft.
- Verbetering van Communicatie: Personeelstrainer kan specifieke strategieën implementeren om de communicatie binnen teams te verbeteren, inclusief het gebruik van effectieve communicatietechnieken.
- Conflictoplossing: Conflicten kunnen onvermijdelijk zijn, maar de manier waarop ze worden beheerd, kan een team maken of breken. Personeelstrainer kan trainingen aanbieden in conflictmanagement en bemiddelingsvaardigheden, essentieel voor het onderhouden van een gezonde werkomgeving.
- Leiderschapsontwikkeling: Leiderschap binnen het team kan worden versterkt door gerichte trainingen en coaching. Personeelstrainer kan helpen bij het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden bij teamleiders en managers, wat cruciaal is voor het leiden van teams.
- Feedback en Evaluatie: Na teambuilding activiteiten biedt Personeelstrainer tools en ondersteuning voor voortdurende evaluatie en feedback. Dit zorgt ervoor dat de positieve veranderingen duurzaam zijn en dat het team zich blijft ontwikkelen.
Door samen te werken met Personeelstrainer BV voor team scans en teambuilding, kan uw bedrijf de samenwerking en prestaties van uw teams aanzienlijk verbeteren, wat leidt tot een productievere en gelukkigere werkomgeving.
Klinkt dit interessant voor uw organisatie? Vul het contactformulier in dan nemen wij vrijblijvend contact met u op.
Veiligheid
Personeelstrainer BV kan uw bedrijf op het gebied van veiligheid op de werkvloer verschillende waardevolle diensten bieden:
- Veiligheidstrainingen: Personeelstrainer BV biedt een breed scala aan veiligheidstrainingen aan, waaronder BHV, VCA, Heftruck, Reachtruck, Hoogwerker, EPT, persoonlijke beschermingsmiddelen en nog veel meer, allemaal in de taal van uw (buitenlandse) werknemers
- Risicoanalyse en -beheer: Personeelstrainer BV kan uw organisatie helpen bij het identificeren, beoordelen en beheersen van risico’s op de werkvloer. Dit omvat het uitvoeren van risicoanalyses, het opstellen van veiligheidsplannen en het implementeren van preventieve maatregelen.
- Veiligheidsbeleid en -procedures: Personeelstrainer BV kan helpen bij het ontwikkelen en implementeren van effectief veiligheidsbeleid en -procedures binnen uw organisatie. Dit omvat het opstellen van duidelijke richtlijnen en protocollen voor noodsituaties.
- Audits en inspecties: Personeelstrainer BV kan periodieke audits en inspecties uitvoeren om de naleving van veiligheidsvoorschriften te controleren en eventuele tekortkomingen te identificeren.
Door samen te werken met Personeelstrainer BV op het gebied van veiligheid op de werkvloer, kunt u ervoor zorgen dat uw organisatie voldoet aan de wettelijke vereisten en de veiligheid en het welzijn van uw werknemers bevordert. Dit draagt bij aan een veilige en gezonde werkomgeving en vermindert het risico op ongevallen en letsel.
Vul uw gegevens in op het contactformulier als u de veiligheid van uw collega’s op de werkvloer belangrijk vindt en dan zullen wij vrijblijvend contact met u opzoeken.